Városlista
2024. május 8, szerda - Mihály

Hírek

2012. Március 27. 10:39, kedd | Helyi

Fenntarthatóság is szempont a Dunaújvárosi Főiskolán

Fenntarthatóság is szempont a Dunaújvárosi Főiskolán

A gyakorlati kutatások főiskolája lesz a dunaújvárosi. A felavatott épületek, a 30 új, megújult, csúcsteljesítményű eszközökkel felszerelt laboratóriumok és szellemi potenciálja teszik azzá! Továbbá a fenntarthatóság!

Projektzáró és projektnyitó tudományos előadások, plusz bemutatók és sajtótájékoztatók tudatták a szakmai körökkel és a széles közvéleménnyel, hogy Dunaújváros Főiskolája nem esélytelenül versenyez a felsőoktatási intézmények fennmaradásáért folyó, élesedő versenyben. Sőt!
Dr. Kadocsa László, a főiskola általános és tudományos rektorhelyettese egy sajtótájékoztató keretében összegezte, miként valósult meg most (nagyjából) befejeződött fejlesztésekben a hat éve felrajzolt álom. E fejlesztések pénzben kifejezett értéke 3 és fél milliárd forint, fő jellemzője 30 új illetve megújult, csúcsteljesítményű eszközökkel, vizsgáló berendezésekkel felszerelt laboratórium. A zárójeles nagyjából kifejezés pedig arra utal, hogy a tervezett fejlesztések nem valósultak meg maradéktalanul. Időközi feltétel-változások- infláció, valutaárfolyam emelkedés – miatt volt, ami kiszorult a nagy projektből. Ám egy másik – kisebb, mindössze 829 millió forint összköltségű – TIOP pályázat lehetővé teszi a nagy programból kényszerűen elmaradt fejlesztések pótlását. Ez az újabb projektet – amelynek lebonyolító felelőse Tiringer Ákos – idén sikerült elindítani az 5%-os önrész előteremtésével, még ebben az évben október végére be is fejeződhet.
Dr. Kadocsa László kiemelte, hogy már a nagy projekt tervezésekor felmérték a város és a térség vállalatainak a főiskolával, mint tudásközponttal szemben támasztható igényeit és azok jövőbeni bővülését. Erre alapozódott a jelentős léptékű fejlesztés. Amelynek mostani átadásán (első képünk) Böhm Tibor, a Strabag Zrt. területi igazgatója és dr. Kadocsa László vágták át a szalagot.
Időközben bizonyossá vált, hogy egy felsőoktatási intézmény jövőjét csak a fenntarthatóság alapozhatja meg. Az állami források szűkülnek, ami önmagában nem elegendő a jelen és jövőbeni működéshez. Ezt ki kell egészíteni az intézmény profiljába vágó pályázatok által elnyerhető támogatásokkal is, és piaci bevételekkel is. Utóbbiak a különböző vállalkozások szükségleteinek kiszolgálására épülhetnek. A fenntarthatóságot is, az e körbe tartozó kutatásokat is szolgálja az új és felújított épületek intelligens, környezetbarát házzá alakítása, ami az energiaszükséglet minimumra csökkentését tette lehetővé.
Az új és megújított 30 laboratórium ezt (továbbá az oktatás, kutatás céljait is) kiszolgálja.
Dr. Rádai Levente projektmenedzser (a nagy-projekt levezénylője) a rektorhelyettesel felváltva sorolták, mi mindenre képesek ma (és lesznek még) képesek a főiskola laboratóriumai. Első e felsorolásban a nanotechnológiai laboratórium (amely megteremtette a nanoszemcsés anyagok vizsgálati mintáinak előállíthatóságát, az e körbe tartozó kutatás-kapacitást itt a főiskolán), a roncsolásmentes vizsgálatokra alkalmas laboratórium, a szimulációkra alkalmas laboratórium, a Bosh laboratórium (például élettartam kutatások), a mechatronikai, a polimer és kompozit laborok, a „jövő logisztikája” labor és hasonlók. A laboratóriumi eszközök felszerelések némelyike egyedölálló egész Közép-Kelet-Európában. A Dunaújvárosi Főiskola anyagvizsgáló laboratóriumai a Paksi Atomerőmű, a Mol számára is végeznek vizsgálatokat.
A főiskolák számára ma a csúcs-lehetőség az, amit ez a 3,5 milliárdos fejlesztés lehetővé tett. Zárta a gondolatkört Kadocsa és hozzátette: az oktatás, a kutatás és az innováció szerves egysége jött így létre, ami versenyelőny a főiskolák mezőnyében.
A 829 milliós fejlesztés keretében kutató laboratóriumokkal bővül és megújul a műhelyépületben levő hegesztés-technológiai képzőhely, kialakítanak egy hegesztés technológiai, egy mérőeszköz-kalibrációs élettartam-kutató laboratóriumot, az elektromos szelepvezérlések fizikai szimulációs laboratóriumát és egy pásztázó elektronmikroszkópos laboratóriumot. A Paksi Atomerőmű blokkjainak élettartam-növelő átalakítása, netán új blokk beruházása olyan sok hegesztő szakember kiképzésének szükségeségét jelentheti, ami – egyes becslések szerint – akár „el is tarthatja” városunk főiskoláját!
A program tartalmazza egy hallgatói centrum kialakítását a valamikori 340-es számú építőipari szakmunkásképző iskola épületéből. Szerepel a tervek között 12 tanterem megújítása és a főépület régről maradt, nem korszerű részének a felújítása is.
(csgy)

Ezek érdekelhetnek még

2024. Március 22. 08:19, péntek | Helyi

AKCIÓ AZ ILLEGÁLIS HULLADÉKLERAKÁS FELSZÁMOLÁSÁRA

Környezetkárosítók ellen léptek fel a rendőrök és a társszervek képviselői.

2024. Március 17. 06:50, vasárnap | Helyi

A fejlesztés újabb állomása

Hamarosan a szülők is bejárhatják a görögkatolikus óvoda belső terét

2024. Március 09. 06:09, szombat | Helyi

Élsportolók jártak a Dózsa iskolában

Egy igazán különleges élményben volt részük a dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskola diákjainak.

2024. Március 01. 17:27, péntek | Helyi

Vagyonőrt bántalmaztak – vádemelés a vége

Súlyos testi sértés bűntette és más bűncselekmény miatt emelt vádat a Dunaújvárosi Járási Ügyészség.