Hírek
2013. Január 28. 11:40, hétfő |
Belföld
Forrás: mno.hu
1938 szelleme: a 432 km/h-val száguldó Mercedes
Felettébb izgalmas típussal erősít be a Mercedes–Benz Múzeum. A W125-ös 1938-ban állította be a közúti sebességi rekordot: Rudolf Caracciola vezényletével szédítő, 432,7 km/h tempóval száguldott.
Két évtizeddel azelőtt, hogy Enzo Ferrari száját elhagyta volna a sokat idézett mondat, miszerint az aerodinamika azok tudománya, akik nem tudnak rendes motort építeni, már akadt egy Mercedes–Benz, amely végsebesség terén korunk leggyorsabb szupersportautójával is képes volt tartani a versenyt. 1938. január 28-át írtunk, amikor a W125-ös Ezüstnyíl szépen ívelt formáit Rudolf Caracciola laza öltözékben, csupán egy bukósisakkal a kezében megközelítette. Könnyed mozgását mérnökök árgus tekintete követte: munkájuk megmérettetése következett.
Az 5,7 literes, két kompresszor által lélegeztetett V12-es fülsiketítő zaj közepette kelt életre, majd csillapodó alapjárata a vihar előtti nyugalmat sugallta – hamarosan 736 lóerő szabadult el. A szélcsatornában napokig finomított karosszérián megcsillant a felkelő nap téli lágy fénye, majd a következő pillanatban a gép tovaszáguldott a horizont felé. A mindössze 0,157-es légellenállási együtthatójú autónak sok lehetősége nem volt, elsőre kellett bizonyítania. A végletekig kihegyezett motor hőháztartása sok próbálkozást nem engedett: a körülbelül 750 kilogrammos kocsi hűtéséről 500 kiló víz és jég gondoskodott.
|
Érdekes egybecsengés: mai szemmel a BMW-vesékre emlékeztet a két légbeömlő |
Fotó: Mercedes–Benz |
A Frankfurt és Darmstadt közötti autópálya-szakasz ideálisan kihalt volt, a W125-tel együtt pedig Caracciola szívverése is gyorsult. A 350km/h sebességet átlépve hősünk másik dimenzióban érezte magát: a legnagyobb sportolók nyugodt, magabiztos koncentrációja vette át az izgalom helyét. Az Ezüstnyíl egy 72 évig megdöntetlen világrekord felé száguldott.
A mérés megvolt, ám az öröm még korai lett volna. A hitelesség jegyében ugyanis visszafelé is teljesíteni kellett az 1 kilométeres mért etapot, a lehető legnagyobb tempóval. A W125 újabb csatába indult, és innen is győztesen távozott: a két futam átlaga 432,7km/h-t adott.
A lehetetlen megkísértése |
Fotó: Mercedes–Benz |
Aznap reggel 9-kor Rudolf Caracciola és Alfred Neubauer csapatfőnök már az ünnepi reggelijét fogyasztotta a frankfurti Park Hotelben. Egy új nap kezdődött…
…egy új nap, amelynek színe hamarosan feketévé változott. Egy újabb nagy név, Bernd Rosemeyer az Auto Union színeiben ugyanezen rekord megdöntésére vállalkozott. Mielőtt a tragédia bekövetkezett, 429,6km/h tempót sikerült elérnie. Közel volt a cél, így a fokozódó szél ellenére Rosemeyer újabb próbát tett. A legutolsó etapon már erőteljesen balra húzott az autó. Egy ellenkormányzás során, 11.47-kor az Auto Union kitört, a pilóta pedig elvesztette felette az irányítást – az autópályát elhagyva a levegőbe szökkent a versenygép. Rosemeyer eközben kirepült az autóból, és életét vesztette. Emlékét mindmáig sírkő jelzi az A5-ös autópálya 508-as kilométerénél.
Rosemeyer, egy igazi hős |
Fotó: Wikipédia |
Ezek érdekelhetnek még
2024. Április 30. 13:36, kedd | Belföld
1,7 százalékkal nőtt a GDP
A bruttó hazai termék (GDP), a gazdaság teljesítménye 2024 első negyedévében 1,7 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden első becslése alapján.
2024. Április 30. 08:30, kedd | Belföld
MÁV-Volán: május 1-jén ünnepnapi menetrend szerint közlekednek a vonatok
Május elsején a vonatok az ünnepnapi menetrend szerint közlekednek, másnap már a megszokott munkanapi menetrend érvényes - tudatta a MÁV Zrt. kedden az MTI-vel.
2024. Április 30. 08:28, kedd | Belföld
Maruzsa Zoltán: cél a köznevelés digitalizációja
A kormány ebben a ciklusban a magyar köznevelés digitalizációját tűzte ki célul - jelentette ki a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára hétfőn Szolnokon.
2024. Április 30. 08:26, kedd | Belföld
Agrárminiszter: a brüsszeli elit feláldozta az európai gazdálkodókat a környezetvédelem oltárán
A brüsszeli elit feláldozta az európai gazdálkodókat a környezetvédelem oltárán, tehát alapvető változásra van szükség az uniós mezőgazdasági politikában, ami csak a jelenlegi brüsszeli elit leváltásával érhető el