2021. január 26, kedd - Vanda

2020. Január 04. 18:00, szombat | Életmód
Forrás: mti

A sejtek oxigén elleni védekezésének új útvonalát tárták fel magyar kutatók

Az Országos Onkológiai Intézet kutatói a sejtekben működő új védekező mechanizmust tártak fel, amely hozzájárul a fehérjék védelméhez oxigén által kiváltott maradandó károsodással szemben

- közölte az pénteken az intézmény az MTI-vel.A kutatás résztvevői eredményeiket a Science Advances című tudományos folyóiratban publikálták japán, svéd és amerikai tudósokkal együttműködésben.

A sejtek egészséges működéséhez elengedhetetlen az oxidatív és reduktív folyamatok együttműködése, amelyet számtalan anti- és pro-oxidáns enzim vezérel. Ezért is fontos a védelem az oxidációs károsodásoktól (gyulladás, napfény, sugárzás).

A intézet Molekuláris Toxikológia és Immunológia Osztályának kutatói a tanulmányban megmutatták, hogy az általuk feltárt mechanizmus nem csak megvédi a sejteket, de vezérli is egyes létfontosságú funkcióikat. Leginkább azok a sejtfunkciók érintettek, amelyek rendellenes működést mutatnak oxidatív stresszel járó folyamatok, például az öregedés, számos szív- és érrendszeri, illetve neurodegeneratív megbetegedés, valamint a daganatos megbetegedések során.

Az intézet közleménye idézte Nagy Pétert, a kutatás vezetőjét, aki elmondta, hogy az általuk ismertetett védőhatás hozzájárulhat ezen betegségek káros hatásainak ellensúlyozásához.

A tanulmány olyan fehérjemódosulatok képződését és visszaalakulását írja le, amelyek további kénatomok beépülésével járnak a cisztein (Cys) aminosavak, a fehérjék legsérülékenyebb építőegységeinek az oldalláncaiba. A szerzők azt találták, hogy a fehérjék Cys aminosav komponensei sejtekben és szövetekben alapállapotban is nagy arányban tartalmaznak egy extra kénatomot és emiatt az érintett fehérjék ideiglenesen inaktivált állapotban fordulnak elő.

A vizsgálatok alapján ez az inaktív fehérjeállomány a sejtek egyfajta "tartalékának" tekinthető, amely megvédi őket az oxidatív károsodások ellen. Ugyanis erős oxidatív hatás esetén ezekből a fehérjékből olyan új módosulatok képződnek, amelyek a stressz elmúltával enzimatikus utakon visszaalakíthatók sértetlen aktív fehérjékké.

A felfedezés felhívja a figyelmet a betegségek és az egészséges életfunkciók finomhangolt oxidatív vonatkozásaira, valamint alátámasztja korábban nem ismert, jelentős sejten belüli védekező mechanizmusok létezését oxidációs károsodások ellen - olvasható a közleményben.

Címkék: kutatás, oxigén, sejt

2021. Január 23. 09:54, szombat | Életmód

Először találtak felhő nélküli jupiterszerű bolygót csillagászok

Előszőr bukkantak olyan jupiterszerű bolygóra amerikai csillagászok, amelynek megfigyelhető légkörében nincs felhő vagy ködpára.

2021. Január 16. 08:10, szombat | Életmód

Évente 900 millió műanyagtöredéket szűrnek ki a Földközi-tengerből a tengeri füvek

Évente csaknem 900 millió műanyagtöredéket szűrhetnek ki a Földközi-tengerből a sekélyvízi tengeri füvekből képződő \"labdácskák\" - derült ki egy új tanulmányból, amelyet a Scientific Reports című folyóirat publikált.

2021. Január 15. 15:03, péntek | Életmód

Tíz éve a legnagyobb mértékben nőttek a PC-eladások tavaly a világon

Tíz éve a legjelentősebben bővültek a PC-eladások tavaly a világon a koronavírus-járvány miatt megnőtt kereslet hatására - derül ki három vezető ágazati cég adataiból.

2021. Január 14. 13:09, csütörtök | Életmód