2020. szeptember 20, vasárnap - Friderika

2020. Szeptember 05. 09:01, szombat | Életmód

Az óriásfogú őscápa méreteit állapították meg tudósok

A Meg - Az őscápa című hollywoodi filmből ismert óriásfogú cápa (Otodus megalodon) méreteit állapította meg egy brit tanulmány. A tudósok szerint a 23-3 millió évvel ezelőtt élő őscápa 16 méter hosszú lehetett.

A Bristoli Egyetem és a Swansea Egyetem kutatói matematikai modellek segítségével a rendelkezésre álló őslénymaradványok és mai cápák méretei alapján határozták meg a tengeri őslény méreteit.

A tanulmányuk szerint a megalodon 16 méteres volt, ebből a feje 4,65 méter, a hátúszója 1,62 méter, a farka pedig 3,85 méter hosszúságú. Mint írták, ez azt jelenti, hogy ha egy felnőtt ember felállt volna a cápa hátára, nagyjából egyforma magas lett volna a hátúszójának hosszával.

Jack Cooper, a Bristoli Egyetem paleontológusa, a tanulmány egyik szerzője elmondta, hogy mindig nagyon érdekelték a cápák, egyetemi évei alatt Dél-Afrikában dolgozott és búvárkodott nagy fehér cápákkal, természetesen úgy, hogy zárt ketrec védte tőlük a víz alatt.

"Éppen a megalodon volt az az állat, ami a paleontológia felé vonzott már hatéves koromtól, és boldoggá tett, hogy később valóban tanulmányozhattam" - idézte a tudóst a The Guardian online kiadása.

Megjegyezte ugyanakkor, hogy az őslény kutatása nem egyszerű feladat, mivel csupán fogai maradtak fenn.

A tanulmány a Scientific Reports című folyóiratban jelent meg.

Címkék: őscápa, cápa, fog, tudós

2020. Szeptember 19. 09:07, szombat | Életmód

Valószínűleg mégsem Anatóliában háziasították először a lovakat

Nagy valószínűséggel mégsem Anatóliában, hanem az eurázsiai sztyeppén háziasították először a lovakat és csak később exportálták őket a Kaukázus és Anatólia területére

2020. Szeptember 18. 13:09, péntek | Életmód

Egy eddig ismeretlen kihalási eseményt azonosítottak a kutatók

Egy 233 millió évvel ezelőtt bekövetkezett, eddig ismeretlen nagy kihalási eseményt azonosítottak a kutatók, akik szerint az úgynevezett karni pluviális (esős) esemény készítette elő a terepet a dinoszauruszok uralmához.

2020. Szeptember 17. 18:08, csütörtök | Életmód

A daganatos betegségek 30 százaléka megelőzhető lenne rendszeres szűréssel

Rendszeres szűréssel a daganatos betegségek 30 százaléka megelőzhető lenne - hívta fel a figyelmet Rozványi Balázs, a Magyar Rákellenes Liga elnöke szerdán az M1 csatornán.

2020. Szeptember 17. 15:03, csütörtök | Életmód