Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2013. Június 03. 05:00, hétfő | Belföld
Forrás: mno.hu

Citius Altius Fortius: mindenkit eltipor a McLaren P1

Citius Altius Fortius: mindenkit eltipor a McLaren P1

Feljebb és feljebb a léc, miközben azt gondolhatnánk, hogy már lehetetlen ennél magasabbra emelni a teljesítményt. De úgy tűnik, a McLaren másképp éli meg a valóságot, és olyan produkciót szeretne véghezvinni, amit bizony a legkeményebb versenygépek is megirigyelnének: 6 és fél perces Nordschleife-kör a láthatáron.

A kíméletlen tempóban érkező McLaren P1-ről persze nem hivatalos forrás alapján feltételezzük a vérbeli versenyautókat megszégyenítő időt: egy kiszivárgott fotó árulkodik arról, hogy a hibrid szuperautó keményen odapörköl ellenfeleinek. A képen egy köridő látható, egészen pontosan 6:33.26. Gyorsabb 15 másodperccel az utcai autók jelenlegi bajnokánál, a pályára épített Radical SR8-nál és 14 szekundummal a rendszámot nem érdemlő Pagani Zonda R-nél?

Amennyiben igaz, a P1 teljesítménye lélegzetelállító. Korábban sem volt titok, hogy a mérnökök mindenképp 7 perc alá tervezik bevinni az autót, s úgy tűnik, nagyon jól végezték a munkájukat. De mást is tartogat a McLaren büszkesége. A mindösszesen 90 kg-ot nyomó karbon MonoCage, azaz az alapot adó kád alakú váz a legerősebb pontján 5000 GPa-nak áll ellen, ami nem is csoda, hiszen az építőkockák, azaz titánnál is erősebb szénszálak szakítószilárdsága 6000 MPa felett van. A 3,2 milliméter vastag szélvédő 1 mm-rel vékonyabb az általunk is próbált MP4-12C-ben találhatónál, aminek eredményeképp 3,5 kg-ma lett könnyebb az alkatrész. A műszerfal esetében egy réteg eltávolításával további 1,5 kg-ot nyertek a szakemberek. Az ülések példának okáért 10,5 kg-ot nyomnak egyenként, miközben tökéletes kényelmet és oldaltartást nyújtanak, s a támla dőlésének 28 fokos tartományban való állíthatósága is mutatja, hogy bárki könnyedén megtalálhatja a számára megfelelő vezetői pozíciót.

Noha a 3,8 literes turbós V8-as ugyancsak az MP4-12C-n alapszik, 90 százalékban új alkatrészek alkotják: új a forgattyús mechanizmus, az üzemanyagrendszer, maga a blokk is, nem beszélve a váltóról és a turbótöltésről. A hőterhelés sem csekély, a turbó környékén 980 Celsius fokot lehet mérni, de a kipufogó végében is előfordulhat 900 fok.

A gyorsításkor besegítő elektromos rendszert első ízben KERS-nek akarták keresztelni, azonban a működés és a paraméterek nagyban eltérnek a száguldó cirkuszban alkalmazottaktól, így IPAS (Instant Power Assist System) lett végül a neve. A 26 kilós eszköz 20 másodpercen át 180 lóerőt mozgósít a Forma–1-esek 82 lóerejével szemben.

A villanyos rendszerrel önállóan 160 km/h-ig gyorsulhat a P1, s a 96 kg-nyi akkumulátor 10,5 km-en keresztül képes hajtani a szuperautót. Élettartama 10 év. A töltést rendhagyó módon nem a fékezések alkalmával végzi, hanem a motorból áramlik a szufla, ugyanis a mérnökök nem akartak rontani a fékezési tulajdonságokon.

A közúti és versenypályás használat a McLarennél nem üti egymást, a függetlenül állítható hidraulikus felfüggesztések ugyanis 50 mm-el képesek megemelni az autót, míg versenypályára érve háromszorosára növelheti a sofőr a futómű feszességét, hogy még utcai abroncsokkal is 2G-s oldalgyorsulást érhessen el a P1. A mechanikai tapadás mellett az aerodinamika is fontos, így a hátsó légterelő akár 300 mm magasra is képes kiemelkedni, a maximális dőlésszög pedig 29 fok. Az extrém határok között állítható első légterelővel együtt mintegy 600 kg leszorítóerőt termelnek 260 km/h-nál.

De említhetnénk a Forma–1-ből átcsempészett, a kormányon elhelyezett gombbal vezérelhető DRS-t, amely 23 százalékkal csökkenti a légellenállást, vagy a McLaren-istálló által kifejlesztett Brake Steer rendszert, amely a fékekkel segíti a kanyarodást. Hogy mindez a csúcstechnika és mérnöki műremek mennyiért kelleti magát? A következő két év alatt elkészülő összesen 375 példány egyikét alsó hangon 320 millió forintért kaparinthatjuk meg.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;

2024. Május 05. 06:00, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai és nyereményei

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 18. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:

2024. Május 04. 06:00, szombat | Belföld

Szijjártó Péter szerint az elmúlt években a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg

Az elmúlt évek súlyos kihívásai során a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg, eközben Brüsszel kudarcot vallott a válságokra történő reagálás során