Hírek
2012. Július 18. 05:00, szerda |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Kié a Sziget?
Tegnap lezárult, ma pedig közzéteszi az Est Media az EMG Médiacsoport Kft. Sziget Kft-ben meglévő üzletrészére kiírt kétfordulós pályázat eredményét. A Világgazdaság úgy tudja, hogy nem volt licitáló, de új megállapodás született a hitelező Wallis és az UniCredit Bank, valamint az Est Media és a Sziget Kft. eddigi négy kisebbségi tulajdonosa között.
Nem kezesként, hanem sima adás-vétellel megvásároljuk az üzletrészt mintegy 675 millió forintért” – mondta Gerendai Károly. A Sziget ügyvezető igazgatója hozzátette: még javában tartanak a hiteltárgyalásaik, de a fizetési határidő csak augusztus 6-án jár le. A megállapodás részeként a vételárból az Est Media kiegyenlítheti tartozásait a hitelezők felé, ráadásul 2 évig visszavásárlási opciót is szerez.
A Sziget Kft. tulajdonosai így a Szigerta Invest Kft.-n keresztül Gerendai Károly és Takács Gábor, a Volt Invest Kft.-n keresztül pedig Lobenwein Norbert és Fülöp Zoltán lesz. A fesztiválszervező cégnek akkor lehetett volna új gazdája, ha a pályázaton akad olyan licitáló, aki az első fordulóban legalább kétmilliárd vagy a második fordulóban legalább 800 millió forintot ajánl, és a többi tulajdonos úgy dönt, hogy nem fizet ennyit a 46 százalékos üzletrészért.
Gerendaiéknak nem érte meg elindulni a pályázaton, mert ha nincs más vevő, a kezességvállalás miatt végső soron úgyis ők fizetnének. Ráadásul tulajdonostársként elővételi joguk is volt, így nyertes pályázó esetén még mindig közbeléphettek volna. „Van egy árszint, amely fölött már nem szállnánk versenybe” – tette hozzá a Sziget alapítója.
Mindenképpen érdekes, hogy a piac nem mozdult rá a licitálásra, bár az igazsághoz tartozik, hogy az Est Media az elmúlt hónapokban számos potenciális befektetőt megkeresett, hogy tőkét vonjon be, mégsem járt sikerrel.
Az Est Media, akkor még Econet néven, 2007-ben kötött megállapodást a Sziget felvásárlásáról. Az akkori szerződés szerint több lépcsőben, öt év alatt kellett volna lezajlania az összesen 4,95 milliárd forintos ügyletnek. Amikor azonban tavaly nyáron a vevő nem tudta teljesíteni egy előírt fizetési kötelezettségét, 46 százalékosra esett az addig megvásárolt 51 százalékos tulajdonrésze, melyért addig közel hárommilliárd forintot fizetett ki. (Vagyis a cég hatalmasat bukott a befektetésen.) Ezután zuhanni kezdett a médiacég részvényének árfolyama a tőzsdén, az egy évvel ezelőtti 400-ról mára 27 forintra csökkent. A vállalat időközben túladott több médiaérdekeltségén, külföldi tőkét vont be, részvénykibocsátással próbálkozott, és a hitelezőivel többször megállapodott a kölcsön visszafizetésének átütemezéséről, de ez sem segített.
Pankotai Csaba vezérigazgató korábban a lapnak elmondta: a cég természetesen jóval kisebb lesz, hiszen az árbevétel nagy része eddig a Szigetből jött, de működő- és piacképes marad, a megmaradó programmagazin üzletágra koncentrálnak majd. Az Est Media akkor ért fel a csúcsra, amikor 2009 a csoporthoz tartozó projektcég nyerte meg a Sláger Rádió frekvenciáját. A médiabirodalom árbevétele tavaly 23 százalékkal csökkent, 6,47 milliárd forintot ért el. Az üzleti tevékenység eredménye mínusz 463 millió forint volt az előző évi mínusz 68 millió forint után.