Városlista
2024. április 27, szombat - Zita

Hírek

2020. Szeptember 30. 10:21, szerda | Belföld

Magyar élelmiszereket vásárlók szokásait kutatták

Magyar élelmiszereket vásárlók szokásait kutatták

Az olcsóság szempontja háttérbe szorul a magyar élelmiszerek vásárlása során, ha az egyéb élelmiszerek és a hazai termékek között kell a vásárlónak dönteni.

A vásárlók jelentős része nem érzékel minőségbeli különbséget hazai és más országokból származó élelmiszerek között, valamint a megbízhatóság megítélésekor is a legtöbben azonosnak tartják a két kategóriát. Ez derült ki a magyar élelmiszereket vásárlók döntési preferenciáit vizsgáló friss kutatásból. Fodor Mónika, az Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Karának dékánja és Popovics Anett, az egyetem tanára által végzett tudományos felmérésből. A kutatók 1447 értékelhető kérdőív alapján állították össze következtetéseiket.
A válaszadók 60 százaléka nő, 40 százaléka férfi volt. Legnagyobb arányban 31.1 százalékban a 16-20 évesek voltak a válaszadók között, akiket 21-25 év közötti fiatalok követtek 24.5 százalékkal. A minta több mint a fele 55.5 százalék 25 évnél fiatalabb volt, azaz az úgynevezett Z generáció tagja. A kutatás során megvizsgálták azt is, hogy van-e összefüggés a válaszadók életkora és a magyar élelmiszerek megítélése között. Ennek fényében állapíthatták meg, hogy a 25 év alatti válaszadók, azaz a Z generáció körében alacsonyabb arányban voltak azok, akik jobbnak ítélték a magyar élelmiszer minőségét. A 36 évnél idősebb, azaz az X generációhoz tartozó válaszadók között azonban nagyobb arányt képviseltek a hazai élelmiszer minőségét jobbnak ítélők. Azok körében, akik azonosnak vélték a magyar élelmiszer minőségét, nagyobb volt a fiatalok aránya és kisebb az idősebb generációhoz tartozóké.
A magyar élelmiszereket vásárlók fontosabbnak tartják a beltartalmi értékeket, mint a földrajzi eredetet és azt is, hogy hazai alapanyagból készüljön az élelmiszer. Az olcsóság kritériuma a magyar élelmiszerek vásárlásakor háttérbe szorul a más országokból származó élelmiszerekéhez viszonyítva. A magyar élelmiszer vásárlásának indítékait vizsgálva azt tapasztalták, hogy sem a divat, sem pedig a családon belüli minta követése nem jellemzi a válaszadókat. A magyar élelmiszer vásárlása és az életkor között összefüggését elemezve az eredmények fényében megállapíthatták, hogy az életkor előre haladtával nő a magyar élelmiszerek aránya a fogyasztói kosárban. Ahogy azt is tudták statisztikailag igazolni, hogy az életkor és a magyar élelmiszer megbízhatóságának és minőségének megítélése között összefüggés van. Jellemzően az X (37-60 évesek) generációhoz tartozó válaszadók tartották jobbnak és megbízhatóbbnak a magyar élelmiszert, a Z generációs (16-25 éves) válaszadók azonos minőségűnek és megbízhatóságúnak minősítették a magyar élelmiszert, más helyről származó termékekkel összehasonlítva, illetve nem tudták azt megítélni jellemzően.
Az eredmények szerint tehát elmondható, hogy a magyar élelmiszer vásárlói köre jellemzően az X generáció tagjaiból kerül ki. Ők már jellemzően kiforrott preferencia rendszerrel rendelkeznek és kellő anyagi erőforrás birtokában vannak. A fiatalabb, Z generáció esetében az látható, hogy sok még a bizonytalan vásárló, preferencia rendszerük kiforratlansága lehet az egyik legfőbb oka annak, hogy nem preferálják kellőképp a magyar élelmiszereket.
A kutatók megállapítása: egy, a fiatalokat megszólító, kommunikációs kampány sokat tudna segíteni a magyar élelmiszerek népszerűsítésében a Z generáció körében. Ez azért is lehet fontos szempont, mert ennek a generációnak a tagjai hamarosan önálló keresettel rendelkező, potenciális, fizetőképes célcsoportot jelenthetnek és így jelentős szerepet játszhatnak a jövőben a magyar élelmiszereket vásárlók körében.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 26. 13:52, péntek | Belföld

Folytatja a terjeszkedést az OTP

Az OTP Bank tavaly minden korábbi eredményét felülmúlta, a megkezdett építkezést és terjeszkedést a következő években is folytatja - mondta pénteken Budapesten, a társaság éves közgyűlésén az OTP Bank elnök-vezérigazgatója.

2024. Április 26. 13:50, péntek | Belföld

KSH: márciusban 6413 gyermek született, 10 524 ember halt meg

2023 márciusához képest a születések száma 10, a halálozásoké 13, a házasságkötéseké 1,9 százalékkal csökkent - tájékoztatta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken az MTI-t.

2024. Április 26. 13:48, péntek | Belföld

Megkezdődött Paks 2 reaktortartályának gyártása Szentpéterváron

Ez igazi mérföldkő a paksi bővítés szempontjából - jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Budapesten.

2024. Április 26. 06:47, péntek | Belföld

432 forint osztalékot fizet a Richter részvényenként

Megszavazta a Richter Gedeon Nyrt. csütörtökre összehívott éves közgyűlése az igazgatóság osztalékfizetési javaslatát - olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön közzétett közgyűlési határozatokban.