Városlista
2024. május 7, kedd - Gizella

Hírek

2013. Augusztus 21. 05:00, szerda | Belföld
Forrás: orientpress

Újjáéledhet az Aranyvonat legendája

Újjáéledhet az Aranyvonat legendája

Jelképeink alkalmasak a magyarok felrázására, a nemzeti öntudat megerősítésére. Az élmény fontos elemei a Szent Korona és a koronázási jelképek, valamint a Szent Jobb. Az óarany színben pompázó Aranyvonat 1938-ban hosszú egyeztetések és előkészítő munka után járta be az országot, és vitte el a magyarokhoz a Szent Jobbot. A legenda a Magyar Koronaőrök Egyesülete, a MÁV és a Vasúttörténeti Múzeum együttműködésének köszönhetően újraéledhet. A Rádió Orient műsorában Woth Imre elnök beszélt a vonat kialakításáról és a nemzeti jelképek fontosságáról.

A Magyar Koronaőrök Egyesületének elmúlt éve igen mozgalmas volt: a Szent Korona hazatérése 35. évfordulójának megszervezése mellett folyamatosan járták az országot és a diaszpórát. A Rádió Orient műsorában Woth Imre elnök elmondta, a rendezvényekre mindig viszik a Szent Korona másolatot. Az egyesület vezetője kiemelte, az Amerikai Egyesült Államokban készített kópia jellegzetességeiben kissé csillogóbb és harsányabb az eredetinél. „Mindezek azonban nem számítanak, a jelkép a fontos. Ezt a másolatot látta a legtöbb magyar, az élménynek pont a kicsit eltúlzott jellemzők tesznek jót” – emelte ki a Magyar Koronaőrök Egyesületének elnöke.

A korona összeköti a múltat a jelennel, a fiatalt az időssel, és a határ két különböző pontját – emelte ki az OrientPress Hírügynökség közigazgatási rádiójában Borsay Tamás műsorvezető. Woth hozzátette, a korona sok helyzetet megélt, több javításra szorult. „A Szent Korona egy összetett ötvöstárgy, a pici javítások is hosszú hónapokat, akár éveket igényelnek. Ezzel kapcsolatban kétféle gondolkodás alakult ki: az akadémista és az egységes, amely szerint a forma és az alak az egységes szakrális rendszerben való kidolgozottságot támasztja alá” – magyarázta Woth Imre.

Az egyesület elnöke az 1938-as Szent István évben az egész országot bejáró Aranyvonat történetéről is beszélt. Az óarany színben pompázó aranyszerelvény megépítése 3-4 hónapot vett igénybe. A kocsit bizánci stílusban díszítették, az ezüst, arany és bíbor szín mellett bársonyülések, hangtalanul nyíló üvegajtó és rezgésmentesítő is került bele. „Az Aranyvonat kapcsán számos kérdés felmerült, a Szent Jobbot szállító kocsi körútja csak akkor valósulhatott meg, amennyiben biztosan nem éri károsodás a jelképet. A Műszaki Egyetem szakértői ezért lemodellezték az utat, majd lassulásmérőt helyeztek a szerelvénybe. A próbaút a legrosszabb állapotban lévő Vác-Szob útvonalon történt. A próbát sikeresen kiállta a szerelvény, a vizsgáztató szivarjának hamuja nem esett a földre, így megvalósulhatott a körút” – emelte ki a vendég.

Az Aranyvonat további sorsa pontosan nem ismert, számos legenda terjed a szerelvényről. Woth Imre négy történetet említett. Vannak, akik szerint a szerelvény kigyulladt a Keleti pályaudvarban, míg mások szerint az oroszok bontották le. A harmadik verzió alapján a kocsi Németországba került, míg a negyedik szerint Dunakesziből hordták szét. „Annyi biztos, hogy a kocsi elpusztult. Az 1910-20 között gyártott favázú szerelvényt ki kellett vonni a forgalomból a szabványok és a vasúti biztonsági rendszer átalakulása miatt. A szériából mindössze 2 maradt fenn – ebből kapta meg a MÁV-tól az Egyesület az egyiket” – beszélt az elnök az Aranyvonat újjáélesztéséről. Elmondta, jelenleg tőkeerős partnereket keresnek, a díszítés mellett rengeteg szakemberre van szükségük. „Az Aranyvonat a későbbiekben akár múzeumként is működhet.

„Ezek a jelképek alkalmasak a nemzet felrázására és a nemzeti öntudat megerősítésére” – jelentette ki az elnök. Hozzátette, a nemzeti összetartozás fontos élménye volt a koronázási jelvények körútja. „Volt, ahol rámpán tolták ki a Szent Jobbot és rögtönzött misét tartottak, míg máshol csak pár másodpercre lassított le a vonat és az üvegen keresztül tekinthettek be az emberek. A visszacsatolt területeken frenetikus élményt adott az embereknek a jelkép látványa” – hangsúlyozta a vendég.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 07. 07:29, kedd | Belföld

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő, 3,6 kilométer hosszú, 8647-es számú utat hétfő délután.

2024. Május 07. 07:29, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: az Európai Unió bővítésének felgyorsítása lesz a magyar uniós elnökség egyik legfontosabb célja

Az Európai Unió (EU) bővítésének felgyorsítását nevezte a magyar uniós elnökség egyik legfontosabb céljának a külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán hétfő este.

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;