2020. október 23, péntek - Gyöngyi

2016. Április 09. 05:00, szombat | Életmód
Forrás: mti

Vérlemezkéket gyártó őssejtet növesztettek laboratóriumban brit kutatók

A vérzéscsillapításban kulcsszerepet játszó vérlemezkék előállítóit, csontvelői őssejteket növesztettek laboratóriumban brit kutatók - tudósított a BBC News.

A brit közegészségügyi szolgálat (NHS) és a Cambridge-i Egyetem tudósai felfedezték, hogyan állíthatják elő laboratóriumban a szervezet "vérlemezkegyárait". Ez a vérlemezkék, vagyis a trombociták új forrását jelenthetné, amire erős vérzéskor, többek között autóbaleseteknél lehet szükség - olvasható a Nature Communications tudományos lapban.

Véradáskor a levett vért vörösvértestekre, plazmára és vérlemezkékre bontják, hogy a beteg azt kaphassa, ami a gyógyításához kell.

A vérlemezkékre baleset, műtét, leukémiakezelés vagy vérképzési zavarok, például hemofília esetén van szükség.

"Teljesen a véradóktól függünk, ha trombocitákra van szükségünk" - mondta Cedric Ghevaert hematológus, akinek kutatócsoportja megakariocitákat, vagyis vérlemezkéket előállító csontvelői óriássejteket kísérelt meg laboratóriumban növeszteni.

Kutatásuk azért jelent áttörést, mert felfedezték azokat a kémiai folyamatokat, amelyek a csontvelői őssejtek laboratóriumi növesztéséhez szükségesek.

"A következő nagy előrelépés az lesz, amikor minden megakariocita elegendő vérlemezkét állít elő" - magyarázta Ghevaert.

A laboratóriumi őssejtek egyenként tíz vérlemezkét hoznak létre, míg a csontvelő őssejtjei akár kétezer trombocitát is gyártanak.

A kutatók azt remélik, ha sikerül ugyanazokat a feltételeket megteremteni, mint a csontvelőben, akkor a sejtek hatékonyabbá válnak.

Címkék: őssejt, kutatás, vérlemez

2020. Október 22. 17:08, csütörtök | Életmód

A klímakutatók a legtöbbet repülő tudósok

A klímakutatók, elsősorban a professzorok jóval többet repülnek, mint a többi tudós, de hajlamosabbak is arra, hogy lépéseket tegyenek repülőútjaik csökkentésére vagy ellentételezésére -derült ki egy globális elemzésből.

2020. Október 21. 16:09, szerda | Életmód

Az erdő az egyik legfontosabb eszköz a klímaváltozás mérséklésére

Kormányzati célkitűzés, hogy növeljük Magyarország fával borított területét, mert az erdő az egyik legfontosabb eszköz a klímaváltozás negatív következményeivel szemben

2020. Október 18. 16:01, vasárnap | Életmód

Az éghajlat megváltozása okozhatta a korai emberfajok vesztét

Az éghajlat megváltozása valószínűleg kulcsszerepet játszott a korai emberfajok kihalásában

2020. Október 16. 18:02, péntek | Életmód

A Covid-19 hosszú távú hatásai nem csak a súlyos betegeket érintik

A Covid-19 hosszú távú hatásai nem csak a súlyos betegeket érintik egy friss brit kutatás szerint.