Városlista
2024. május 9, csütörtök - Gergely

Hírek

2010. Október 08. 08:52, péntek | Helyi

Veteránok motorban

Veteránok motorban

A múlt tárgyi emlékeihez vonzódás egyik területe a hazai motorkerékpár-gyártás. A saját fejlesztésű és gyártású járművek iránti érdeklődésnek köszönhetően mind több motorkerékpár kerül elő pajtákból, fészerekből, pincék

Számuk napjainkra korlátozott, így értékük az idő múlásával egyre nagyobb. Dunaújvárosi és környékbeli gyűjtők is kiléptek a nyilvánosság elé, hogy bemutassák megőrzött vagy felújított, féltve őrzött kincseiket. Három héten keresztül a Kassák Galériában láthatja a közönség a Veteránmotor kiállítást.

Az október 5-i megnyitón a Dunaferr iskola sportcsarnokában életre keltek a vasparipák, csillogtak a szemek. Nosztalgia és kötődés, csodálat és elismerés keveredett a kipufogógáz szagú levegőben. A Dunaferr iskola egykori tanítványa, Lukács Ottó szenvedélyes gyűjtő, kettős céllal szervezte meg a dunaújvárosi bemutatkozást. Az egyik, hogy a látogatók hazánk technikatörténetéből ízelítőt kapjanak, másrészt az iskola alapításának 55. évfordulóján ily módon támogassák az intézményt.

- A helyi és környékbeli gyűjtők veterán motorkerékpárjait felvonultató tárlatot a Maróti Könyvkereskedés és Kiadó vándorkiállításával kapcsoltuk össze. Ők adják a történeti áttekintést tablóikon keresztül, s hoznak el könyveikből, ha valakit mélyebben megérint a téma. Azt, hogy egy fészerben, darabokban található motorból miként lesz egy csillogó, eredeti állapotában tündöklő gyönyörűség, csak az tudja, aki már talált egyet és felújította. Ezt illusztrálja a kiállítás látogatót fogadó látvány, a Szabolcs nevet viselő áruszállító járművel és MZ motorkerékpárral. Egyéb félredobott holmik társaságában rekonstruáljuk a méltatlan állapotokat, amelyekből megmentjük a legendás motorkerékpárokat. - A Méray motorok gyűjtője, Lukács Ottó a magyar motorkerékpárgyártás technikatörténeti áttekintésével kalauzolt tovább. A kiállításon többek között láthatunk versenymotorokat (Csepel 250, White Cross Pannónia, MC 62 Cross Pannónia, Triál Pannónia) és feltűnik egy rendőrmotor is (Pannónia P20, 1970-ből).

Soha nem tartoztunk igazán a nagy motoros nemzetek sorába. Mégis legyünk büszkék nyolcvan esztendő azon produktumaira, amelyek magyar alkotók technika iránti töretlen érdeklődésének köszönhetőek – sorokkal ajánlotta a veterán motorosok dunaújvárosi kiállítását a megnyitón Lukács Ottó.

A gyűjtemény október 27-éig naponta 9-től 17 óráig látogatható. A helyszín: Dunaújváros, Dunaferr Iskola – MMK Kassák Galéria, Apáczai Csere János utca 11. szám felőli bejárata. Iskolai, óvodai csoportok előzetes bejelentkezése a 06 (30) 9274796-os telefonszámon lehetséges.

Fejezetek a hazai motorkerékpár-gyártás történetéből

A motorizáció hazai úttörői: Bánki Donát (1859-1922) és Csonka János (1853-1939). Nevükhöz fűződik a Bánki-Csonka porlasztó feltalálása 1893-ban. A Ganz-gyárban 1893-ban kezdték meg a Bánki-Csonka motorok gyártását, amelyek szerkezeti tulajdonsága a karburátoros keverékképzés volt. 1894-ben elkészült Bánki Donát kéthengeres motorkerékpárja vízhűtéses motorral és függő szelepekkel.

Méray-Horváth Lóránd és Endre az első világháború után, elsőként Magyarországon nagyobb szériában gyártottak motorkerékpárokat. Cégük közel 25 éven keresztül, 1923 és 1948 között működött.

Az 1929-es világgazdasági válságot követően kezdődött el Csepelen a kismotorkerékpárok gyártása. Az első sikert a piros- vagy szívtankos típus hozta meg 1931-ben. A sebességváltó nélküli gépből megközelítőleg 1100 példány készült.

Az ötvenes években a tömegigények kielégítésére, Európa-szerte számos kismotor változat került forgalomba. A legegyszerűbbek a motorizált kerékpárok voltak, ahol a parányi motorok közvetlenül az első vagy hátsó kereket hajtották. Hazánkban, a Székesfehérvári Vadásztöltény gyárban, 1955-ben készült el a később népszerűvé vált Dongó segédmotor null-sorozat.

A 125-ös Csepelek gyártása 1954-ben D-Csepel típusmegjelöléssel a Danuvia Szerszámgépgyárba került át. A később piacra került, több fejlesztésen átment Danuvia 125 típus motorja 5,5 lóerős volt.

A Csepel Művek (akkor még Rákosi Mátyás Művek) Motorkerékpár gyárában, 1954-ben megtörtént a nagy váltás: a 125-ösök átadásával, a 250-es Csepelek tapasztalataira építve megkezdődött a negyedliteres Pannóniák kifejlesztése és gyártása. Az akkor élenjáró „Vörös Csepel” lett otthona 20 éven át a hazai motorkerékpár-gyártás legnagyobb fejezetének.

Már az ötvenes évek elején megszülettek a versenymotorok első példányai a Csepel Motorkerékpárgyár versenyműhelyében. A jó technikai színvonalú gépek számos sikert hoztak hazai és nemzetközi versenyeken.

Jövőbemutató típusváltás volt Csepelen a kéthengeres, a korábbiaknál lényegesen nagyobb teljesítményű motortípus, a P20-as kifejlesztése és gyártásba vétele. Az 1968-1975 közötti években több változata is piacra került, elsősorban az export igényekhez igazodva.

Szente Tünde

Ezek érdekelhetnek még

2024. Március 22. 08:19, péntek | Helyi

AKCIÓ AZ ILLEGÁLIS HULLADÉKLERAKÁS FELSZÁMOLÁSÁRA

Környezetkárosítók ellen léptek fel a rendőrök és a társszervek képviselői.

2024. Március 17. 06:50, vasárnap | Helyi

A fejlesztés újabb állomása

Hamarosan a szülők is bejárhatják a görögkatolikus óvoda belső terét

2024. Március 09. 06:09, szombat | Helyi

Élsportolók jártak a Dózsa iskolában

Egy igazán különleges élményben volt részük a dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskola diákjainak.

2024. Március 01. 17:27, péntek | Helyi

Vagyonőrt bántalmaztak – vádemelés a vége

Súlyos testi sértés bűntette és más bűncselekmény miatt emelt vádat a Dunaújvárosi Járási Ügyészség.